Page 9 - 81 calıkusu canakkale e-dergi 13
P. 9
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞIMIZDAN
HABERLER
Matematik alanında, 2018’de 79 ülke arasında 42. sırada yer alan Türkiye, PISA 2022’de 81 ülke arasında 39.
sırada yer aldı. Benzer şekilde 2018’de 37 OECD ülkesi arasında 33. sırada bulunan Türkiye, 2022’de 32. sıraya
yerleşti.
Türkiye fen alanında PISA 2018’de 79 ülke arasında 39. sırada yer alırken PISA 2022’de 81 ülke arasında 34.
sıraya yükseldi. Benzer şekilde 2018’de 37 OECD ülkesi arasında 30. sıradaki Türkiye, 2022’de 29. sırada yer aldı.
Türkiye okuma becerileri alanında PISA 2018’de 79 ülke arasında 40. sırada yer alırken PISA 2022’de 81 ülke
arasında 36. sıraya yükseldi. Benzer şekilde 2018’de 37 OECD ülkesi arasında 31. sırada bulunan Türkiye, 2022’de
30. sırada yer aldı.
Raporda, “Türkiye her üç alanda tüm ülkeler ortalamasının üstünde yer alırken OECD ülkeleriyle arasındaki
farkı hızlıca azaltmaktadır. Ayrıca PISA’da fiziksel ve sosyal öğrenme ortamlarına ilişkin anketlerden elde edilen
veriler, Türkiye’deki fiziki ve sosyal öğrenme ortalamalarının OECD’den daha iyi olduğunu gösterdi. Bu da 2003
yılından itibaren eğitimde fırsat eşitliğinin sağlanması ve öğrenme ortamlarının iyileştirilmesi yönünde atılan
adımların olumlu sonuç verdiğinin bir göstergesidir.” değerlendirmesi yapıldı.
Matematik okuryazarlığı ile PISA döngülerinde Türkiye’nin matematik alanı performansı
PISA araştırmasında her döngüde farklı bir alan ağırlıklı alan olarak değerlendiriliyor. PISA 2022’de ağırlıklı
alan matematik okuryazarlığı olarak belirlendi. Türkiye PISA araştırmasında matematik alanında istikrarlı artış
gösteren ülkeler arasında yer aldı.
Raporda, PISA döngülerinde Türkiye’de matematik okuryazarlığı alanındaki performans değişimi konusunda,
“Son 20 yılda Türkiye matematik alanında istikrarlı şekilde ilerleme sağlayan iki ülkeden biridir.” denildi.
PISA 2022’de matematik okuryazarlığında OECD ve tüm ülkelerin ortalama puanlarında düşüş görüldü. OECD
ve tüm ülkelerde görülen düşüş Türkiye’de yaşanmadı.
Matematik alanında PISA 2022’de OECD ortalaması 472, tüm ülkeler ortalaması 438 iken Türkiye ortalaması ise
453 puan oldu ve Türkiye bu puanla tüm ülkeler ortalamasının üstünde yer aldı.
Matematik alanında OECD ülkeleri ve tüm ülkeler ortalama puanları ile Türkiye’nin ortalama puanı arasındaki
farka bakıldığında Türkiye’nin her döngüde, OECD ülkeleri puan ortalamasıyla arasındaki farkı azalttığı görüldü.
2022 sonuçlarına göre Türkiye, OECD ülkeleriyle arasında matematik alanında 2015 yılındaki 70 puanlık farkı
19 puana düşürürken, tüm ülkelerle arasındaki 41 puanlık farkı kapatarak 15 puan öne geçti.
/canakkaleilmem http://canakkale.meb.gov.tr
9