Page 92 - 81 calıkusu canakkale e-dergi 7
P. 92

REHBERLİK KÖŞESİ











                                                   ÇOCUK YETİŞTİRMEDE ANNE BABA TUTUMLARI


                                           Tutumlar, bir kişinin çevresinde meydana gelen olaylar ve konular
                                           karşısında devamlı olarak benzer şekilde tepki gösterme eğiliminde
                                           bulunmasıdır. Bu tutumların en önemlisi ise çocuğun toplumsallaşmaya
                                           başladığı yer olan ailede görülür. Çocukluk döneminden ergenliğe,
                                           ergenlikten yetişkinlik dönemine geçiş sürecinde çocuğun sosyal beceri
                                           ve kişiler arası ilişkilerinin gelişmesinde anne baba tutumları oldukça
                                           önemli bir yere sahiptir. 2000’li yıllardan önce anne baba tutumları klasik
                                           bir tarzda ele alınıp değerlendirilmekteydi. Bu tarihten önce anne baba
                                           tutumları genelde demokratik, baskıcı, ilgisiz, mükemmeliyetçi ve aşırı
                                           hoşgörülü olarak sınıflanmaktaydı. Son dönem bilimsel çalışmalar ise
                                           anne baba tutumlarını üç kategoriye ayırmaktadır:
                                           Duygusal Sıcaklık: Anne babanın duygusal sıcaklığı, çocuğun ebeveynden
                                           sevgi hissi veya algısı olarak tanımlanır. Çocuğun ebeveyn tarafından kabul
                                           edilmesi, duygusal sıcaklıkla ilişkilidir ve birey üzerinde yaşam boyu süren
                                           bir etkiye sahiptir. Ebeveyn duygusal sıcaklığı, çocukların psikososyal
                                           gelişiminde önemli bir faktör olarak kabul edilmiştir. Duygusal sıcaklık,
                                           ebeveynler ve çocukları arasındaki sevgi bağının kalitesi ve ebeveynlerin
                                           bu duyguları ifade etmek için kullandıkları fiziksel ve sözel davranışlarla
                                           ilişkilidir. Ayrıca duygusal olarak sıcak ebeveynlik; olumlu saygı ifadeleri,
                                           çocuğu kabul etme, destekleyici olmaya istekli olma, duygusal olarak
        mevcut bakıcılar ve ailenin çocuğa karşı duyarlılığı dâhil olmak üzere ebeveynlerin çocuklarına karşı tüm ilgili
        davranışlarını kapsar.
        Aşırı Koruyuculuk: Aşırı koruma, başkalarının mutluluğu için yüksek derecede endişe duymaktır. Ailede böyle
        bir tutum, aile üyelerinin özerkliğinin zedelenmesine yol açabilir. Aşırı koruyucu ebeveynler, çocuklarının
        bağımsız davranmasını ve özerkliği teşvik etmezler. Çocuklarıyla çok fazla zaman geçirme eğilimindedirler
        ve bir süre aşırı temas ile çocuklarına bebekmiş gibi davranırlar. Aşırı koruyuculuk, çocuğun hayatı için aşırı
        endişe, çocuğun güvenliği için aşırı korku ile karakterizedir. Bu nedenle aşırı korumacı ebeveynler, yasaklar
        uygular ve katı sınırlar koyar.
        Ebeveyn Reddi: Ebeveyn reddi, anne babaların çocuklara yönelik eleştirel ve yargılayıcı davranışlarına karşılık
        gelmektedir. Bu tutumu sergileyen ebeveynler, eleştirel ve yargılayıcı olmanın yanı sıra çocuklarının fiziksel
        ve duygusal ihtiyaçlarını karşılamayı da reddederler. Çocuklukta yaşanan reddedilme, gelişimin sonraki
        aşamalarında çok olumsuz bir etkiye yol açar. Reddedilme deneyimine bağlı olarak yetişkinlikte psikolojik
        belirtiler ortaya çıkabilmektedir.
        Bu üç tutumdan çocuk psikolojisi üzerinde en olumlu etkiye sahip olan, şüphesiz anne babanın duygusal
        sıcaklığıdır. Bu yüzden anne babalar, çocukları ile kurdukları iletişimde sergiledikleri davranışlarda duygusal
        sıcaklığı korumalıdır. Duygusal sıcaklığın dolaylı olarak okul iklimine katkıları bulunur. Ebeveynlerinden
        duygusal sıcaklığı hissederek büyüyen çocuklar, okul ortamında hem arkadaşlarıyla hem de öğretmenleriyle
        kurdukları ilişkide pozitif davranışlar sergiler.

                                                                              Özgür TÖNBÜL
                                                                              Uzm. Psikolojik Danışman
                                                                     Çanakkale Bilim ve Sanat Merkezi





                      /canakkaleilmem http://canakkale.meb.gov.tr

                                                                                                                  92
   87   88   89   90   91   92   93