Page 55 - 81 Çalıkuşu Çanakkale E-Dergi 2. Sayı
P. 55
REHBERLİK KÖŞEMİZ
ÇANAKKALE
İL MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
Dünyanın en güzel renkleridir çocuklar. Kimi coşkulu, kimi dingin, kimi fırtınalı ama hepsi narin,
eşsiz, tek ve üstün.
http://canakkale.meb.gov.tr
Varlıklarıyla hayatımıza anlam veren çocuklarımızın bazıları da farklı bir şekilde parlayarak yer alır
hayatlarımızda. Anlama ve kavrama güçleri, akıl yürütme becerileri, hayata, olaylara ve kavramlara başka
bir gözle bakabilme becerileri gelişmiş olan bu çocuklarımızın yönlendirilmesi, desteklenmesi ve ayrıca
çocuklarımızın var olan özelliklerini korumaları ve geliştirmeleri için hem anne-babalara hem de eğitimciler
olarak bizlere bir takım rol ve sorumluluklar düşmektedir.
Literatürde “Üstün Yetenekli” olarak tanımlanan bu çocuklarımız; sordukları sorular, öğrenme hızları,
soyut kavramları ve sosyal süreçleri anlama-kavrama becerileri, değer yargılarının gelişmiş olması, olaylara
ve durumlara getirmiş oldukları farklı bakış açıları ve yorumlar gibi, tüm bunların yanı sıra diğer kişilere
karşı geliştirmiş oldukları saygı, kabul ve anlayış özellikleri ile diğer çocuklardan ayrılmaktadırlar. Tüm
bu donanımla dünyaya gelen çocuklarımızın doğru anne-baba tutumları ve iyi bir eğitimle desteklenmesi
gelişimlerinin devamlılığını sağlayacaktır.
Her çocuk özeldir. Ancak üstün yetenekli çocuklarımıza gösterilecek olan ilgi ve yönlendirmenin
doğru bir şekilde ve dozunda yapılması da son derece önemlidir. Var olan potansiyeli desteklemeye çalışırken,
çocuktan beklentilerimizi sınırsız tutmak ya da her şeyi çaba harcamadan başarabileceğine dair onu motive
etmek tüm bu olumlu özelliklerin negatif bir yöne doğru kaymasına sebebiyet verebilir. Evet anlama ve
kavrama becerileri yüksek çocuklardır ama unutulmaması gereken nokta; çocukların hala öğrenmeye devam
edecek, kendilerini geliştirecek hem akademik hem de sosyal yönden birçok beceri kazanabilecek şekilde
ilerlemeye devam edecek noktada olmalarıdır. Doğru yönlendirilmeyen ve geliştirilemeyen her yetenek gibi
zekâ da körelebilir.
Üstün yetenekli öğrencilerimizin tanılamaları için hizmet veren Rehberlik ve Araştırma Merkezleri
(RAM) okullarda öğrenciler ile ilgili eğitim tedbirlerinin alınmasını sağlamakta olup; ayrıca ilkokul öğrencileri
için Bilim ve Sanat Merkezi tanılama ve yerleştirmelerini her yıl tüm ülke genelinde yapmaktadır. Okullar
öğrencilerini bakanlığın yapmış olduğu açıklamalar ve belirlediği ölçütler doğrultusunda yönlendirmekte,
sınıf öğretmenleri Bilim ve Saat Merkezleri için öğrencilerini aday gösterebilmektedir. Aday gösterilen
öğrenciler ön değerlendirme ve bireysel değerlendirme süreçlerini başarıyla geçmesi durumunda Bilim ve
Sanat Merkezlerinde 12.sınıfı bitirene kadar bu özelliklerini geliştirebilecek eğitimlere katılabilmektedirler.
Unutulmaması gereken en önemli nokta şudur ki; üstün olsun olmasın tüm çocuklarımızın üstün bir
ilgi, anlayış ve sevgiye layık olduğu gerçeğidir.
Özlem DEMİRKAN
Psikolojik Danışman
Çanakkale Rehberlik ve Araştırma Merkezi
canakkaleilmem
fvba
55